שיעור בלשון (נענע 10)

  • רביד פלג מראיינת  את ורדה קריזר, קלינאית תקשורת  (03.05.09 

מהם שיבושי הלשון הנפוצים? מתי ההיגוי החמוד הופך לבעיה של ממש ובאיזה זמן רצוי לפנות לקניאית תקשו?

דור ההורים של היום עוד זוכר את 'טופלה טוטוריטו', הילד שסבל מפגם בדיבור. טופלה הקטן לא הצליח לבטא את האותיות ק' ו-ג' ובמקומן אמר ט' ו-ד' בהתאמה. מיותר להזכיר כי טופלה זכה לכינויים רבים, בלתי נעימים ומיני עלבונות. אם בסיפורו של שלום עליכם הילד נזקק לתשובה, חרטה או נס, כדי לתקן את דיבורו, הרי שהיום ניתן בנקל לשפר ולתקן שיבושי היגוי פשוטים עד מורכבים בעזרת קלינאי התקשורת. מהם שיבושי ההיגוי הנפוצים? מדוע הם קורים? האם ישנה חשיבות לשלב בו מאובחנת ומטופלת הבעיה? מתי ובאיזה גיל נכון לפנות לקלינאית תקשורת? על ש' שורקת ור' גרונית עם ורדה קרייזר, קלינאית תקשורת .מומחית באבחון וטיפול בלקויות תקשורת, שפה ודיבור אצל ילדים.

? הי, מישהו שומע אותי

אופייה הטבעי של השפה בפינו, המבוגרים, משכיחה לעיתים את העובדה כי הפקתה היא פעולה מורכבת, שדורשת שילובן של כמה מערכות. "תהליך הפקת צלילי הדיבור (היגוי) דורש בעצם הפעלה תקינה של מספר מערכות בגוף", מסבירה קרייזר. "ראשית, פעילות תקינה של מערכת הנשימה, מאחר שלמעשה, כשאנחנו מדברים, אנחנו 'תופסים טרמפ' על הנשיפה, מדברים תוך כדי הוצאת אוויר. שנית, יכולת מוטורית (תנועתית) המערבת שרירים רבים: שרירי הנשימה, מיתרי הקול, השרירים הפותחים את הלסת התחתונה, שרירי הלשון, השפתיים, החך והלוע. כל המערכת המוטורית הזו, צריכה להיות תקינה, להפעיל את אברי ההיגוי בזמן הנכון ולהביאם למקום הנכון. תהליך ההיגוי דורש את רמת המוטוריקה העדינה ביותר שקיימת בגוף. הפקת צלילי הדיבור עוברת תהליך של אוטומטיזציה. כלומר, המבוגרים לא חושבים בכל רגע נתון האם הלשון שלהם למעלה או למטה וכדומה. אולם, ילדים צריכים ללמוד את הדברים הללו, והרכישה שלהם מתחילה בשלב מאד מוקדם בחיים ואורכת מספר שנים".

תהליכי הבשלה

"לצורך הגייה תקינה יש גם צורך ביכולות סנסוריות (תחושתיות) לדוגמא, ההבחנה השמיעתית צריכה להבשיל על מנת שהילד ידע להבחין בין מילים כמו 'רכבת' ו'רקפת' ,'גיר' ו'קיר', שנשמעות מאוד דומה. מדובר בפן האיכותי של השמיעה ולא הכמותי (איך הילד שומע ולא שומע). הבחנה שמיעתית זו היא יכולת מולדת, תכונה של האוזן, המשתכללת עם הגיל. ההיגוי מתחיל להתפתח בגיל מספר חודשים והתהליך מגיע לסופו לקראת גיל 6 שנים. מכיוון שהתהליך דורש הבשלה מוטורית וסנסורית, קיימים אצל ילדים צעירים שיבושים אופייניים כמו פישוט מילים מורכבות ולכן הם אומרים 'טקטו', במקום 'טרקטור'. אך לרוב, ללא התערבות או טיפול, בין גיל 4 ל-5, הילד יתחיל להגיד 'טרקטור'. דוגמא נוספת שמדגימה את החשיבות הן של ההבחנה השמיעתית והן של ההבשלה המוטורית היא בהחלפה הטיפוסית של הילדים את העיצור (צליל) צ' ל-ס'. ה-צ' מורכב משני עיצורים (t + s) הנהגים בצמידות זה לזה, דבר מורכב לביצוע עבור ילדים צעירים מבחינת המוטוריקה ובנוסף שני הצלילים דומים מאד זה לזה ולכן קשה יחסית להבחין ביניהם. ילדים צעירים שאומרים 'סבע סהוב', במקום 'צבע צהוב', יכולים להצליח להפיק את ה-צ' לקראת גיל 6. חשוב מאד להזכיר ולדעת כי רכישת צלילי הדיבור מתבצעת באמצעות הערוץ השמיעתי, שהוא הערוץ העיקרי לרכישת שפה ודיבור. לכן, כשישנם שיבושי היגוי, חשוב לוודא ראשית את תקינות השמיעה, ולא להסתפק בבדיקת הסינון שמתבצעת בגיל 7 חודשים בטיפת חלב. על בדיקת השמיעה להתבצע לפני או במקביל להפניה לקלינאית תקשורת והיא נערכת במכון אודיולוגי".

שיבושים פה

ישנם שיבושים שדינם לחלוף עם ההבשלה, אך ישנם שיבושים שללא התערבות ישתמרו בפי הדובר ויתבעו מחיר כבד מבעליו. "כאשר קיימים שיבושי היגוי, תפקידו של קלינאי התקשורת הוא להבחין מתי השיבוש הוא התפתחותי, כזה שאינו מצריך טיפול, שכן רוב הסיכויים שהילד ירכוש את ההגייה התקינה בכוחות עצמו, ומתי מדובר בלקות המצריכה טיפול מקצועי. גם בגיל 3 שנים ניתן לבצע הבחנה זו. במקרה של לקות, עדיף ואף רצוי להתחיל לעבוד על הלקות כבר בגיל צעיר, כדי שהשגיאות לא ישתרשו, וכדי שהילד לא יתקל בחוסר הבנה של דבריו ולא יסבול מבעיות חברתיות הנובעות מקשייו להביע את עצמו באופן ברור ומובן."

שיבוש פשוט

? האם זה יוביל לבעיות חברתיות

'טופלה טוטוריטו', שהחליף בין עיצורים, סבל משיבוש פשוט יחסית עד לגיל 10. אם נשאל אותו לפשטותו, סביר שנקבל תשובה מורכבת מילד שנפשו נפגעה מספר לא קטן של פעמים. "בתוך הנושא של שיבושי ההיגוי, ישנה חלוקה לשני סוגים: ליקויים פשוטים וליקויים מורכבים. ליקויים פשוטים- הכוונה לכך שבאופן כללי הדיבור של הילד מובן, אבל הוא משמיט עיצור אחד או שניים, או מחליף אותם בעיצורים אחרים. למשל, ישנם ילדים שאומרים 'טוטה טולה' במקום 'קוקה-קולה', או 'פאה' במקום' פרה'. באופן די מהיר ניתן לזהות את העיצורים החסרים או המוחלפים, להשלים את החסר ולהבין את דבריו של הילד. ניתן לומר כי עד גיל 5 שנים, עם כניסתו של הילד לגן חובה, כל העיצורים צריכים להיות תקינים, למעט העיצורים השורקים: ש', ס', ז', צ'. אם מדובר בעיצורים השורקים, יש להמתין עד לקראת גיל 6, אז, אם טרם הסתדרו מעצמם, דרוש טיפול, שכן עדיף שילד יגיע לכיתה א' ללא קושי של ס' או ש'".

חקה כאן

"כאשר מדובר בליקויים פשוטים, יכולת החיקוי של הילד, יכולה לנבא את יכולת הרכישה שלו. לדוגמא, ילד בן 4, שלא מפיק את הצליל ר' בדיבורו, אומרים לו :"תגיד ררררררר", (הגייה של העיצור ר' בצורה ממושכת). אם הילד מצליח להפיק את העיצור בחיקוי, נוכל להגיד שהילד נמצא בתהליך של רכישה, שכן הוא כבר יודע מבחינה טכנית כיצד מפיקים את העיצור, ולכן ניתן לנבא שבשלב מסוים, הוא גם יהגה אותו בדיבור. ניתן גם לעזור לו על ידי הדגשה של הצליל הזה, לדוגמא: כדוררר, שחוררר. לעומת זאת, אם הילד מנסה לחקות את אותו עיצור ("תגיד ררררררר"), אך מפיק צליל מהשפתיים, כמו תנועה-אֶה, או וּוֶה, ניתן להיווכח שאותו הילד כלל לא יודע מהיכן מופק צליל זה (מהגרון). ילד בן 4 שנים, שזו צורת החיקוי שלו, כנראה יזדקק לטיפול לצורך רכישת ההגייה של עיצור זה. באופן כללי, שיבושים בעיצורים: ר', ל', ק' וג' לעיתים מסתדרים לבד, אך אם אין זה קורה, כדאי לפנות לקלינאית תקשורת בין גיל 4 לגיל 5 שנים".

ליקויים מורכבים

"לעומת הליקויים הפשוטים, ישנם ליקויים מורכבים. כאן לא מדובר בעיצור אחד או שניים שמושמטים או מוחלפים, אלא מה שנפגע הוא חוק פונולוגי (או מספר חוקים). כלומר, חוק שמגדיר קבוצה מסוימת של עיצורים. למשל, הילד מתקשה להפיק צלילים ממושכים (ח, ז, ש ועוד) ומחליף אותם בצלילים קצרים (ג, ד, ת, ועוד) או שהילד מתקשה להפיק צלילים קדמיים (ו, פ, ב ועוד) ומחליף אותם בצלילים אחוריים (ח,ר,ק ועוד).כשנפגעת קבוצה שלמה של עיצורים, דיבורו של הילד באמת לא מובן. במקרים שכאלה, אנשים בסביבתו הקרובה של הילד – בני משפחה, גננת, הילדים בגן – עלולים שלא להבין אותו והדבר עלול ליצור תסכול שיתבטא בהתנהגות מופנמת ותלותית באם או בהתנהגות מוחצנת כגון גילויי כעס. במקרים כאלה לא רצוי לעבור את גיל 3 שנים ללא טיפול והתערבות".

"שיבושי היגוי יכולים להיות משהו מאד פשוט, אבל יכולים גם לשקף קשיים יותר משמעותיים או נרחבים (כגון חולשה בחגורת הכתפיים או לקות שמיעה). מרבית השיבושים ההתפתחותיים, שגורמים לפעוט לומר למשל 'דדור' במקום 'כדור', או 'גיגה' במקום 'גלידה', צריכים להעלם בסביבות גיל שנתיים וחצי – 3 שנים עם ההבשלה של היכולת המוטורית ושל ההבחנה השמיעתית. לכן, ילד בן 3 שנים, שמשבש עיצורים רבים ושדיבורו איננו מובן, יש להפנותו לבירור וטיפול על ידי קלינאי/ת תקשורת".

ורדה קריזר, קלינאית תקשורת, M.A. ומדריכה מוסמכת www.vardakreiser.co.il